Аналіз проекту бюджета - на чому хоче економити Кабмін Володимир Бурак

2015-12-02 10:05 19571

У першу чергу це стосується величини прожиткового мінімуму. У 2016 році він встановлений на рівні 1 вересня 2015 року, тобто для працездатних осіб 1378 грн. Станом на 1 грудня 2015 р. Державною службою статистики індекс інфляції за листопад ще не опублікований, а тому ми не можемо порівнювати наскільки повинен змінитися прожитковий мінімум. Але є рішення Київського апеляційного адміністративного суду, який підтвердив, що Кабінет Міністрів України зобов'язаний провести науково-громадську експертизу набору продуктів харчування, набору непродовольчих товарів і набору послуг для встановлення прожиткового мінімуму в Україні. Кабінетом Міністрів це рішення суду не виконано. Крім того, Мінекономрозвитку пропонує переглянути набори продуктів харчування, набору непродовольчих товарів та послуг для встановлення прожиткового мінімуму. В проекті бюджету це не відображено. В Україні не змінена методологія обчислення прожиткового мінімуму, а також не змінені норми споживання, які закладаються в основу розрахунку прожиткового мінімуму. Сьогодні існуючі норми є застарілими і не відповідають сьогоднішнім реаліям.

Розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб у проекті встановлюється для окремих соціально-демографічних груп населення:

- дітей віком до 6 років: з 1 січня 2016 року— 1167 гривень, з 1 травня — 1228 гривень, з 1 грудня — 1313 гривень;

- дітей віком від 6 до 18 років: з 1 січня 2016 року — 1455 гривень, з 1 травня — 1531 гривня, з 1 грудня — 1637 гривень;

- працездатних осіб: з 1 січня 2016 року — 1378 гривень, з 1 травня — 1450 гривень, з 1 грудня — 1550 гривень;

- осіб, які втратили працездатність: з 1 січня 2016 року — 1074 гривні, з 1 травня — 1130 гривень, з 1 грудня — 1208 гривень.

У проекті бюджету не скасована практика використання крім прожиткового мінімуму ще одного соціального стандарту – гарантованого рівня забезпечення прожиткового мінімуму, який є набагато меншим за величину прожиткового мінімуму. Він є базою для обчислення допомоги по малозабезпеченості і деяких інших виплат. Необхідно зазначити, що цей стандарт не передбачений на Конституцією України, ні чинними законами.

У зв’язку з тим, що розмір прожиткового мінімуму на 1 січня 2016 р. не змінюється то відповідно і не змінюється розмір мінімальної заробітної плати. Мінімальна заробітна плата встановлюється у наступних розмірах з 1 січня — 1378 гривень, з 1 травня — 1450 гривень, з 1 грудня — 1550 гривень. До кінця 2016 року її розмір зросте на 172 грн. Але потрібно мати на увазі, що тарифна ставка працівника 1 розряду бюджетної сфери на сьогодні становить 1012 гривень, тобто менша від мінімальної заробітної плати на 366 гривень.

Позитивним у проекті є те, що у ньому відсутні норми про призупинення дії окремих норм законів, які стосуються соціальної сфери, зокрема, соціальних виплат та соціальних пільг.

Серед недоліків проекту бюджету необхідно відзначити те, що у ньому передбачено застосування окремих норм і положень законів, які передбачають соціальний захист населення та здійснення окремих соціальних виплат у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджету Фонду соціального страхування України. Тобто розміри окремих видів виплат всупереч закону буде встановлювати Кабінет Міністрів України. Подібне положення містилося у законі «Про Державний бюджет на 2011р.» Тоді рішенням Конституційного Суду України воно було визнано таким, що відповідає Конституції України ( справа N 1-42/2011 від 26 грудня 2011 року).

Проектом надається право Кабінету Міністрів України затверджувати особливий порядок проведення індексації грошових доходів населення у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Фонду соціального страхування України на 2016 рік. Таке положення не відповідає законодавчим нормам, які регулюють індексацію грошових доходів населення і ставить під сумнів можливість проведення індексації.

 

Володимир Бурак, доцент кафедри трудового, аграрного й екологічного права Львівського національного університету ім. Івана Франка, експерт Українського центру соціально-правових досліджень.

Еще блоги

Мы в телеграм

Блоги